De eeuw van Emo en Menko
Twee broers uit Fivelgo studeren in Oxford. Door afspraken van keizer Frederik Barbarossa met zijn neef hertog Hendrik de Leeuw en de rol van de Kerk daarbij, raken families in Frisia beoosten de Lauwers verdeeld over het beheer van kloosters. De abten Emo en Menko worden op de proef gesteld door bijgelovige kloosterlingen en de grillige Waddenzee. Een aantal mensen heeft een eigen mening over deze situatie. De persoonlijke verhalen van de Fivelgoër wierdenbewoners bieden ons een verrassende kijk op de turbulente periode
1175-1276.
We zijn geïnspireerd op de ‘Kroniek van het klooster Bloemhof te Wittewierum’. Ons doel is om op een aansprekende manier te vertellen over het 13e eeuwse Fivelgo rondom dubbelklooster Nijenklooster, mannenklooster Bloemhof en vrouwenklooster Rozenkamp in één samenhangend, historisch verantwoord verhaal. De voorstelling duurt ongeveer een uur.
Op dit moment zijn we bezig met de voorbereiding van vier verhalen en vier kostuums, volgens de tekeningen. Begin 2025 gaan we aan de slag met vertelcoach Erik Mathlener. We starten in september 2025.
‘De eeuw van Emo en Menko’ wordt uitgevoerd door vier vertellers en twee muzikanten in 13e eeuws kostuum:
Frauwa van Piloersema (1155-1225) Ik ben weduwe van Jord van Piloersema uit een rijke familie van kampvechters. Kampvechters worden ingehuurd om een familievete te beëindigen zonder eerwraak. Jord en ik zijn het niet eens over de toekomst van onze zonen Addo en Emo. Ik maak me ook zorgen over de ontwikkelingen in onze tijd, wat is tegenwoordig het verschil tussen GOED en KWAAD?
Oda van Romerswerf (1172-?) - Geboren als Oda van Romerswerf in 1172, als oudste kind van het gezin. Romerswerf omdat dit de naam van onze wierde is. Na mij worden Wikke en Emo geboren. Emo, ook van Romerswerf genoemd, speelt in ons gezin een belangrijke rol. Hij is de beoogde opvolger van het bedrijf. Maar Emo sticht een klooster op onze wierde. Hoe moet dat nu met onze erfenis?
Hildegard (1200-1275) - Ik ben Hildegard, 72 jaar oud (1200-1275) en non in het vrouwenklooster Rozenkamp. Als kind heb ik hele nare dromen, ik ben volgens mijn vader bezeten door de duivel. Knoflook helpt niet, bidden mogelijk wel. Daarom draagt mijn vader mij op aan God in het klooster, maar ik wil helemaal niet intreden. Hoe moet ik nu gelukkig worden in dat vrouwenklooster?
Bernardus (1200-1276) - Ik heet eigenlijk Minne Eiteszoon. Als 17 jarige ga ik mee met de vijfde kruistocht en ik doe heel slechte dingen. Ik ben kloosterling bij abt Emo om daarvoor boete te doen. Emo is filosofisch en religieus, zijn opvolger Menko is vooral nuchter en praktisch. Ik ben de oudste kannunik van het klooster. Door het biechtgeheim mag ik niets zeggen, maar ik kan je hele verhalen vertellen...
Topografische kaart rond 1175-1276
Muurschildering van kampvechters in de kerk van Westerwijtwerd (Groninger kerken, foto: Erwin Rittersma)