Emo's Tijdgeest

Twee broers uit Fivelgo studeren in Oxford. De Bisschop van Munster maakt de schenking ongedaan van de eigenkerk van Wierum aan het dubbelklooster te Romerswerf. Hij veroordeelt Emo en wil de kerk bij zijn bisdom inlijven, maar Emo haalt zijn recht bij de Paus. Olivier van Keulen ronselt Friese krijgers in Bedum voor de Kruistochten. De kloosterordes worden op de proef gesteld door bijgelovige kloosterlingen en de stormvloeden van Eems en Waddenzee. Een aantal mensen heeft een eigen mening over deze situatie. De persoonlijke verhalen van Fivelgoër wierdenbewoners bieden ons een verrassende kijk op een turbulente tijd.

Na 'Rondom Piccardt' en 'Rengers Verraad' brengt Stichting Historisch Vertellen ' Emo's Tijdgeest', geïnspireerd op de ‘Kroniek van het klooster Bloemhof te Wittewierum’. Het doel van ons derde vertelproject is om op een aansprekende manier te vertellen over het het 13e eeuwse Fivelgo, met de strubbelingen rond kerken en kloosters. Vier vertellers en twee musici in 13e eeuws kostuum brengen 'Emo's Tijdgeest' in één samenhangend, historisch verantwoord verhaal. De voorstelling duurt ongeveer een uur.

Op dit moment zijn we bezig met de voorbereiding van vier verhalen en vier kostuums, volgens de tekeningen. Begin 2025 gaan we aan de slag met vertelcoach Erik Mathlener. We starten in september 2025.

‘Emo's Tijdgeest’ wordt uitgevoerd door:

Frauwa van Romerswerf (1150-1225) - Moeder van Emo van Bloemhof en weduwe van Jord van Oldersum, telg uit een rijke familie van kampvechters. Een kampvechter wordt ingehuurd om een familievete te beëindigen. Door zelf niet te vechten, kun je eerwraak voorkomen. Jord en ik zijn het niet eens over de toekomst van onze zonen Addo en Emo. Ik maak me zorgen over onze tijd, wat is tegenwoordig het verschil tussen GOED en KWAAD?

Oda van Romerswerf (1172-?) - Zuster van Frauwa, Wikke en Emo van Romerswerf, ik ben het tweede kind van het gezin. Romerswerf is de naam van onze wierde. Emo van Romerswerf speelt in ons gezin een belangrijke rol. Hij is de beoogde opvolger van het bedrijf. Maar Emo sticht een klooster op onze wierde. Hoe moet dat nu met onze erfenis?

Agnes (1200-1275) - Novice in het vrouwenklooster Rozenkamp. Als kind heb ik hele nare dromen en volgens mijn vader ben ik bezeten door de duivel. Knoflook helpt niet, bidden mogelijk wel. Daarom brengt mijn vader mij naar het klooster, maar dat wil ik helemaal niet. Hoe moet ik nu gelukkig worden in dat klooster?

Bernardus (1200-1276) - Eigenlijk Minne Eiteszoon. Als 17 jarige ga ik mee met de vijfde kruistocht en ik doe heel slechte dingen. Ik ben kloosterling bij abt Emo om daarvoor boete te doen. Emo is filosofisch en religieus, ik ben kannunik in het klooster. Door het biechtgeheim mag ik niets zeggen, maar ik kan je hele verhalen vertellen...


Topografische kaart rond 1175-1237

Muurschildering van kampvechters in de kerk van Westerwijtwerd (Groninger kerken, foto: Erwin Rittersma)